for English please scroll down:  Private life as a State Matter: Erotism and Sexuality in the Golden Age of Ceausescu Dictatorship 1965-1989

 

producător: PostModernism Museum

spațiu desfășurare: Muzeul Municipiului Bucureşti – Muzeul Nicolae Minovici, Str. Dr Minovici Nicolae nr. 1
curator: Cosmin Nasui
cercetător istoric: Cristian Vasile
manager proiect: Oana Nasui
expoziție deschisă: 1-31.08.2018
miercuri-duminică 10.00-18.00
expoziție nerecomandată publicului sub 18 ani
lucrările de artă provin din colecția George Șerban și colecția Nasui iar materialele de arhivă din colecția Nasui
Proiect cultural co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Național.
Parteneri: Societatea de Avocați Șerban și AsociațiiMuzeul Municipiului București – Muzeul Nicolae MinoviciMuzeul Cineastului Amator

fără vernisaj; petrecere omagială: 23 august, 2018, de la ora 16.00
tururi ghidate curatoriale:
-8 august, de la ora 12.30
-18 august, de la ora 11.00
-23 august, de la ora 16.00
-29 august, de la ora 11.00

FB event: https://www.facebook.com/events/263327191119886/

Proiect de cercetare și expoziție

Cercetarea și expoziția reprezentării erotismului și sexualității în cultura vizuală din perioada comunistă a Epocii de Aur, marcată de politicile lui Nicolae Ceaușescu, explorează bogatul dialog vizual între multiple aspecte precum: putere, politica pronatalistă, familie, tabuuri, permisivitate, cenzură, ilegalitate, plăceri intime și libertăți. Cercetarea urmărește contextul artistic în legătură cu câteva tipuri de fenomene sociale și politici publice precum cele ale politicilor demografice ale pro-natalității și fertilității.

Proiectul „Viața privată și practici sociale în Epoca de Aur” face referire la mai multe tipologii de erotism și viață privată din România. În epoca Ceaușescu au existat schimbări majore în România: modelul familiei monogame, copii nedoriți din orfelinate, combaterea prostituției, explozia chiuretajelor, repunerea în discuție a drepturilor femeii și a egalității sociale, explozia demografică a generației „decrețeilor”.

Astfel, termenii de erotism și sexualitate rămân în continuare conectați cu componente dificile a vieții private și sociale.

Proiectul de față abordează îndrăzneț un segment important, și rămas sensibil, din istoria românească recentă, perioada comunistă din timpul lui Nicolae Ceaușescu, lansând o cercetare curatorială ce urmărește practici sociale și manifestări de viață culturală, cu accent pe mediul urban, la nivel național.

Proiectul se subscrie noilor definiții date de UNESCO patrimoniului imaterial („intangible cultural heritage”), și anume că acesta nu reprezintă doar tradiții moștenite din trecut ci și practici sociale, contemporane sau de istorie recentă, din diferite grupuri culturale din mediul urban și rural (https://ich.unesco.org )

Proiectul propus se regăsește și sub umbrela Legii privind protejarea patrimoniului cultural imaterial, nr. 26/2008, prin cercetarea extensivă și multidisciplinară în domenii precum istoria artei, cultură vizuală, sociologie, antropologie, medico-juridic, care îi permite să propună procedee de punere în valoare a expresiilor culturale din cadrul modului de viață socio-cultural în comunitățile urbane și rurale din România anilor 1964-1989.

Punctele strategice ale proiectului

-cunoașterea complexității problemelor societății generate de politica pronatalistă în paralel cu reflectarea în cultura vizuală

Sunt urmărite paralelismele între tipurile de iconografie create prin intermediul publicațiilor specifice precum Revista Femeia, Revista Săteanca etc. și lucrările de artă din epocă în tipologii precum femeia muncitoare, femeia țărancă, femeia soldat, femeia mamă, femeia activistă. Îngăduirea unei sexualități și vieți private cu elemente de sexualitate anemică a fost controlată și determinată specific de politicile pronataliste. Totuși, într-un același context, a avut loc o masculinizare prin egalizarea diferențelor și schimbare a tipului de sex-appeal feminin și masculin (restricționarea imaginii vizuale până la interzicerea fustei mini sau a purtării bărbii sau pletelor).

Este remarcată referința exemplară specifică și nemaiîntâlnită în alte țări comuniste la cuplul conducătorilor Elena și Nicolae Ceaușescu, de tipul identificării schematice cu bărbatul și femeia alpha (imaginea soției președintelui nu are o iconografie dedicată în alte țări comuniste).

studiu asupra modurilor de reprezentare permise și nepermise ale erotismului și sexualității

În privința temei, în perioada Epocii de Aur, atenția artiștilor a fost atrasă de zonele permise ale erotismului, conectate fie cu mitologia clasică, antică greco-romană, fie cu cadrul îngăduit de reproducere familială.

Reprezentarea erotismului cu tentă mitologică sau făcând apel la teme și personaje clasice apare cu o frecvență mare în reprezentări de scene de gen la artiști precum: Vasile Kazar (1913-1998), Aurel Bulacu (n.1947), Harry Guttman (1933-2015), Peter Pusztai (n.1947), Mircia Dumitrescu (n.1941), Ion Panaitescu (1936-2013), Nicolae Săftoiu (1935-2017), Dan Erceanu (n.1943), Marcel Chirnoagă (1930-2008), Vasile Socoliuc (1937-2008), Octav Grigorescu (1933-1987), Mihai Rusu (1925-2013), Petru Russu (n.1955), Tiberiu Nicorescu (1927-1995), Florin Mitroi (1938-2002), Sofia Frankl (n.1948), Hildegard Kelepper Paar (n.1937), Henry Mavrodin (n.1937), Marcel Guguianu (1922-2012), Marcel Olinescu (1896-1992), Vladimir Șetran (n.1935), Mihu Vulcănescu (1937-1994), Done Stan (n.1937), George Pătru (n.1946), Dan Stanciu (n.1952), George Apostu (1934-1986), Nicăpetre (1936-2008), Cristian Breazu (n.1943) și Napoleon Tiron (n.1935).

Reprezentarea zonelor nepermise ale erotismului și sexualității se vor opri asupra câtorva studii de caz printre care: procesul intentat artistului Ion Panaitescu pentru pornografie, având subiectul încercării expunerii lucrările grafice din mapa „13 xilogravuri” din 1982; artistul Adrian Newell Păun, refugiat în SUA din 1980, din motive de orientare sexuală etc

-conceptul curatorial inovator

Proiectul de cercetare și expozițional „„Viață privată și practici sociale în Epoca de Aur” este prezentat ca o viziune dinamică, incluzând ultimele studii din domeniu (precum „Politica pronatalistă a regimului Ceauşescu. Vol. I: O perspectivă comparativă” de Corina Doboş (coord.), Luciana M. Jinga şi Florin S. Soare, editura Polirom, 2010; Gen și reprezentare în România comunistă 1944-1989 – Luciana M. Jinga, editura Polirom 2015; Marxismul și estetica – Ștefan Morawski, editura Meridiane 1977; Raport final, editori: Vl. Tismăneanu, Dorin Dobrincu, Cristian Vasile, Comisia Prezidențială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România-Edit. Humanitas, 2007) și va consta în lucrări de artă, publicații ale vremii, cataloage de artă, memorabilia, proiecții video, înregistrări audio, cercetări sociologice. Proiectul va include și o componentă de „cercetare continuă”, prin adunarea și centralizarea de feedback de tip istorie orală recentă (comentarii, mărturii) din partea vizitatorilor, care să fie integrat în prezentările ulterioare.

Proiectul este însoțit de volumul Erotism și sexualitate în Epoca de Aur, pe cale de apariție la Editura PostModernism Museum, 2018

Expoziția din spațiul Muzeului Nicolae Minovici este alcătuită pe patru zone:

a) Curatoriere a arhivele revistelor Femeia, Săteanca, Cutezătorii, Șoimii Patriei, Luminița, Tineretul lumii, Sănătatea, România Pitorească, Îndrumătorul Cultural, Tînărul leninist, Albina, Flacăra, Educație pionierească, Munca de partid – din colecția Nasui. Revistele vor putea fi consultate în cadrul expoziției într-un display curatoriat expozițional dedicat.

Curatoriere a publicațiilor unui gen de literatură de vulgarizare științifico-medicală a domeniului sexualităţii destinată educației maselor – aceste publicații definesc relația cuplului, în cadrul exclusiv marital, iar a familiei, ca celulă de bază a societății, în scopul procreării și creșterii populației. Titlurile științifico-medicale, distribuite în rețele de librării și biblioteci, în tiraje mari, reușesc demitizarea sexualității prin „educația în vederea dragostei”. Publicațiile vor putea fi consultate în cadrul expoziției într-un display curatoriat  expozițional dedicat. Spre exemplificare amintim aici câteva titluri: Victor Săhleanu, Omul și sexualitatea, Editura Științifică, 1967; Adriana Deculescu, Viața și dragostea, Editura Medicală, 1969; Educația sexuală (pentru părinți) – P. Penciu și V. Pavlid, Ed. Didactică și pedagogică 1970; Dan Abulius – Cartea tinerilor căsătoriți, Editura Medicală, 1971; Familia tânără, Editura Politică, 1974; I. Vinți, C. Pascu, Adolescența și sexualitatea, Editura Medicală, 1983; Ioan Vinti, Conținutul profilactic al consultației prenupțiale, Editura Medicală, 1984 etc.

b) Selecție de lucrări de artă cu teme și subiecte relevante ale artiștilor plastici precum: Aurel Bulacu, Harry Guttman, Peter Pusztai, Mircia Dumitrescu, Ion Panaitescu, Nicolae Săftoiu, Dan Erceanu, Marcel Chirnoagă, Vasile Socoliuc, Tiberiu Nicorescu, Florin Mitroi, Sofia Frankl, Hildegard Kelepper Paar, Henry Mavrodin, Marcel Guguianu, Marcel Olinescu, Vladimir Șetran, Mihu Vulcănescu, Done Stan, George Apostu, Nicăpetre, Cristian Breazu, Napoleon Tiron etc. Lucrările provin din colecția George Șerban și colecția Nasui.

c) Selecție curatoriată de diapozitive tematice produse de Studioul Cinematografic Animafilm și de Ministerului Educaţiei şi Învăţământului precum: „Teme de educație moral-cetățenească”, Animafilm, 1983, 70 diapozitive; „Familia, Gradinița și Școala”, 36 diapozitive; „De ce s-au îmbolnăvit Irina și Andrei”, Animafilm, 1979, 30 diapozitive; „Activitatea omului în familie și societate”, 36 diapozitive; „Patrie, Popor, O singură voință”, 1987, 36 diapozitive; „Cerințe ale dezvoltării intensive a industriei în cincinalul 1986-1990, 1985”, 36 diapozitive; „Tineretul viitorul națiunii”, 1987, 36 diapozitive. Albumele de diapozitive sunt proiectate în expoziție cu Kodak Carousel automat.

d) Selecție curatoriată de filme documentare ale cinecluburilor de amatori provenite din arhiva „Muzeului Cineastului Amator” din Reșița. Filmele prezentate sunt domeniu public, libere de drepturi de autor și vor fi proiectate în loop în expoziție cu ajutorul unui ecran video.

////

Proiectul face parte din  DARE, un program de 5 ani de Documentare, Arhivare, Expunere și Revalorificare a artei produsă în România în intervalul 1945-1990, inițiat de PostModernism Museum în 2015. Cercetarea proiectului este folosită ca sursă de documentare pentru studenți – derulăm o colaborare pe termen lung cu Universitatea de Arte București (susținere de seminarii tematice, donații de cărți la bibliotecă etc.) iar în cadrul PostModernism Museum s-au derulat internship-uri cu studenți de la Centrul de Excelență în Studiul Imaginii (CESI) – Facultatea de Litere.

De asemenea, cercetarea rămâne disponibilă pentru partenerii stabili ai solicitantului pentru folosire în proiectele proprii, cum ar fi Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), Rețeaua Memoriei (sesiuni de comunicări, întâlniri bianuale), Muzeul Județean de Istorie Brașov și cei interesați de subiecte și domeniu.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

 

ENGLISH VERSION

Private life as a State Matter: Erotism and Sexuality in the Golden Age of Ceausescu Dictatorship 1965-1989

Private Life and Social Practices in the Golden Age

 

Private life as a State Matter: Erotism and Sexuality in the Golden Age of Ceausescu Dictatorship 1965-1989

July-November 2018

 

Producer: PostModernism Museum

Venues: The Museum of the Municipality of Bucharest–The Nicolae Minovici Museum, 1 Dr Minovici Nicolae Street

Curator: Cosmin Nasui

Historic researcher: Cristian Vasile

Project Manager: Oana Nasui

Exhibition open: 1-31.08.2018

Wednesday-Sunday: 10.00-18.00

Exhibition not recommended to audience under 18

The works of art originate from George Serban Collection and Nasui Collection and the archival materials belong to Nasui Collection

Project co-financed by The Administration of the National Cultural Fund

Partners: The Private Partnership of Lawyers Serban & Co, The Museum of the Municipality of Bucharest  – Nicolae Minovici, The Museum of the Amateur Film-Maker

FB event: https://www.facebook.com/events/263327191119886/

 

Research and Exhibition Project

Researching and exhibiting the representation of Eroticism and sexuality in the visual culture in the Communist period of the Golden Age, marked by Nicolae Ceausescu’s policies, is equivalent to exploring the rich visual dialogue among multiple aspects such as: power,  the pro-natalist policy, family, taboo subjects, permissiveness, censorship, illegality, intimate pleasures and liberties. The research focuses on the artistic context relating to several types of social phenomena and public policies such as demographic policies and pro-nationalist and fertility ones.

The project ”Private life as a State Matter: Erotism and Sexuality in the Golden Age of Ceausescu Dictatorship 1965-1989 refers to many Eroticism and private-life typologies. In Ceausescu’s Age there were significant shifts in Romania: the model of the monogamous family, unwanted children from orphanages, the fight against prostitution, the explosion of curettage, the reposition of female rights and social equality, the demographic boom of the “baby boomers”(”decretei”).

Thus, eroticism and sexuality still remain connected with difficult aspects of private and social life.

The present project daringly approaches an important and sensitive aspect of the recent Romanian history: the communist period during Nicolae Ceausescu, leaving space for a curatorial research focusing on social practices and cultural-life manifestations, with emphasis on urban environment, on a national level.

 

The project subscribes to the new definitions given by UNESCO to the „intangible cultural heritage”, and namely that this heritage does not only represent inherited traditions from the past, but also recent-history, contemporary social practicesfrom different cultural groups in the urban and rural environment (https://ich.unesco.org )

The project proposed can also be found under the umbrella of the Law regarding the protection of the cultural intangible heritage no. 26/2008, through extensive and multidisciplinary research in fields such as arts history, visual culture, sociology, anthropology, forensicmedicine, enabling the proposal of revalorization procedures for cultural manifestations of the socio-cultural way of life in urban and rural communities in the Romania of the years 1964-1989.

 

Significant Points

 

Becoming familiar with the problematic issues of the society, generated by the pro-natalist policy simultaneously with its reflection in visual culture.

 

There are identified parallelisms among types of iconographies conveyed through specific publications such as Femeia Magazine, Sateanca Magazine etc and the works of art of the age in typologies such as the working woman, the peasant woman, the soldier woman, the mother woman, the activist woman. Pro-natalist policies controlled and allowed a sexuality and private life with anemic sexuality elements. Nonetheless, within the same context, there also took place a masculinization through equalizing differences and a shift of the female and male sex-appeal icon (restricting the visual image to the extent of forbidding minis, beards and long hair).

One can notice the specific exemplary reference, which was not found in other communist countries, for the two leaders that formed a couple (Elena and Nicolae Ceausescu), tantamount to epitomizing the alpha male and female (the image of the president’s wife does not have a dedicated iconography in other Communist countries).

 

Study on the accepted and forbidden ways of representing Eroticism and sexuality

 

Talking about themes, during the Golden Age, the artists’ attention was drawn to the accepted areas of Eroticism, connected either with Classical mythology, Antic Greco-Roman mythology, either with the permitted frame of family reproduction.

The representing of eroticism with a mythological tint or resorting to classical themes and characters is more frequently met in representations of such scenes with artists such as: Aurel Bulacu (n.1947), Harry Guttman (1933-2015), Peter Pusztai (n.1947), Mircia Dumitrescu (n.1941), Ion Panaitescu (1936-2013), Nicolae Saftoiu (1935-2017), Dan Erceanu (n.1943), Marcel Chirnoaga (1930-2008), Vasile Socoliuc (1937-2008), Octav Grigorescu (1933-1987), Mihai Rusu (1925-2013), Petru Russu (n.1955), Tiberiu Nicorescu (1927-1995), Florin Mitroi (1938-2002), Sofia Frankl (n.1948), Hildegard Kelepper Paar (n.1937), Henry Mavrodin (n.1937), Marcel Guguianu (1922-2012), Marcel Olinescu (1896-1992), Vladimir Setran (n.1935), Mihu Vulcanescu (1937-1994), Done Stan (n.1937), George Patru (n.1946), Dan Stanciu (n.1952), George Apostu (1934-1986), Nicapetre (1936-2008), Cristian Breazu (n.1943) and Napoleon Tiron (n.1935).

The representation of the permitted and forbidden areas of sexuality will hover over several study cases among which: the lawsuit filed against the artist Ion Panaitescu for pornography, on the issue of trying to expose the graphic works of art from the portfolio  “13 woodcuts” of 1982; the artist Adrian Newell Paun, a refugee in the USA since 1980, for sex orientation reasons.

 

The Innovatory Curatorial Concept

The research and exhibition project ”Private life as a State Matter: Erotism and Sexuality in the Golden Age of Ceausescu Dictatorship 1965-1989is presented as a dynamic vision including the latest studies in the field (such as  “The Pronatalist Policy of the Communist regime, Vol. I: A Comparative Perspective” by Corina Dobos (coordinator) Luciana M. Jinga and Florin S. Soare, Polirom Publishing House, 2010; “Genre and Representation in the Communist Romania in 1944-1989” – Luciana M. Jinga, Polirom Publishing House 2015; “Esthetics and Marxism”- Ștefan Morawski, Meridiane Publishing House 1977; “Final report”, publishers: Vl. Tismaneanu, Dorin Dobrincu, Cristian Vasile, The Presidential Commission for Analyzing Communist Dictatorship in Romania-Humanitas Publishing House, 2007) and will consist of works of art, publications of the time, art catalogues, memorabilia, video projections, audio recordings, sociological research. The project will include a “continuous research” component, through compiling and centralizing the feedback of the type: oral recent history (comments, testimonials) on the visitors’ part, to be integrated in the subsequent presentations.

The project is accompanied by the volumeEroticism and  Sexuality in the Golden Age, to be released with the PostModernism Museum Publishing House, 2018

 

The Exhibition in the Nicolae Minovici Museum space is structured into 4 areas:

  1. a) Curating the archival magazines Femeia, Sateanca, Cutezatorii, Soimii Patriei, Luminita, Tineretul lumii, Sanatatea, Romania Pitoreasca, Indrumatorul Cultural, Tinarul leninist, Albina, Flacara, Educatie pioniereasca, Munca de partid–of Nasui Collection. The magazines can be referred to within the exhibition in a dedicated curatorial exhibition display.

Curating the dedicated literature publications for the scientific-medical popularization of the sexuality field dedicated to mass education- these publications define the couple, within the strict marital frame, and the family, as the main cell of society, to the purpose of procreation and population growth. The scientific-medical titles, distributed in the bookshops and libraries, in wide circulation, manage to debunk sexuality through ‘education for love’.The publications can be referred to within the exhibition in a dedicated curatorial exhibition display. You will find herewith some of the titles: Victor Sahleanu, Omul si sexualitatea/Man and Sexuality, Editura Stiitifica/Scientific Publishing House, 1967; Adriana Deculescu, Viața si dragostea/Life and Love, The Medical Publishing House, 1969; Educatia sexuala (pentru parinti) /Sexual Education (for parents) – P. Penciusi V. Pavlid, The Pedagogic and Didactic Publishing House 1970; Dan Abulius – Cartea tinerilor casatoriti /The Book of the Newly Married, Editura Medicala/The Medical Publishing House, 1971; Familia tanara/The Young Family, The Politic Publishing House, 1974; I. Vinți, C. Pascu, Adolescenta si sexualitatea/Adolescence and Sexuality, Editura Medicala/The Medical Publishing House, 1983; Ioan Vinti, Conținutul profilactic al consultatiei prenuptiale/The Profilactic Content of The Prenuptial Examination, Editura Medicala/The Medical Publishing House, 1984 etc.

  1. b) A Selection of works of art with relevant topics and themes of visual artists such as: AurelBulacu, Harry Guttman, Peter Pusztai, Mircia Dumitrescu, Ion Panaitescu, Nicolae Saftoiu, Dan Erceanu, Marcel Chirnoaga, Vasile Socoliuc, Tiberiu Nicorescu, Florin Mitroi, Sofia Frankl, Hildegard Kelepper Paar, Henry Mavrodin, Marcel Guguianu, Marcel Olinescu, Vladimir Setran, Mihu Vulcanescu, Done Stan, George Apostu, Nicapetre, Cristian Breazu, Napoleon Tiron etc. The works of art originate from George Șerban collection and Nasui collection.
  2. c) Curatorial selection of thematic slides produced by AnimaFilm Cinematographic Studioand by the Ministry of Education : ”Teme de educație moral-cetateneasca”/“Citizen-oriented Moral Education Themes”, Animafilm, 1983, 70 slides; ”Familia, Gradinita si Scoala”/”Family, Kindergarten and School”, 36 slides; ”De ce s-au îmbolnavit Irina și Andrei”/”Why Irina and Andrei got sick”, Animafilm, 1979, 30 slides; ”Activitatea omului in familie si societate”/”Man’s activity within family and society”, 36 slides; ”Patrie, Popor, O singura vointa”/”Fatherland, People, One Will”, 1987, 36 slides; ”Cerințe ale dezvoltarii intensive a industriei in cincinalul 1986-1990, 1985”/’Requirements of Intensive Industry Development in the five-year plan, 1986-1990, 1985”, 36 slides; „Tineretul viitorului natiunii”/”The youth-The Future of the Nation”, 1987, 36 slides. The slideshow will take place during the exhibition by automatic Kodak Carousel.
  3. d) Curatorial selection of documentary movies of amateur cine-clubs originated from the archives of the “Amateur Film-Maker Museum” in Resita. The films presented are public, free of copyright and will be put on display in loop within the exhibition by means of a video screen.

////

The project takes part from DARE program, a 5-year Documenting, Archiving, Exhibiting and Revalorization program dedicated to Romanian Art produced during 1945-1990, initiated by The PostModernism Museum in 2015. The research of the project is used as a source of documenting for students–we have been developing a long-term collaboration with the University of Arts from Bucharest(thematic seminars organization, book donation with the library) and within the PostModernism Museum internships have been developed with students from the Excellence Center in Image Study (CESI) – The Faculty of Letters.

Also, the research remains available to the stable partners of the applicant for use in their own projects, such as Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Romanesc (IICCMER)/The Institute for Investigating The Crimes of Communism and The Memory of Romanian Exile, Rețeaua Memoriei/The Memory Network (communicating sessions, biannual meetings), Muzeul Județean de Istorie Brasov/The History Museum of Brasov  and all the persons who may be interested on the topic in the field.

 

The project does not necessarily represent the position of The Administration of the National Cultural Fund (AFCN). AFCN is not responsible for the project’s content or the way in which the results of the projects may be used. All this is entirely under the responsibility of the Financing Beneficiary.