Invitată: Anca (Vijan) Graterol – chitară & voce

Olivia Păun – voce, Cristina Puia – chitară, Alexandra Pop – bass, Nina Neagu – tobe

Gabi Pipai Andrieș – mixaj audio, Iulian Vrabete – producție muzicală, Florian Popa – producție video

Chitaristă şi solistă, lideră a grupului rock feminin CATENA din Bucureşti, pe Anca (Vijan) Graterol am cunoscut-o la Costineşti, în 2006, la festivalul „Folk You!” Păstrez într-o arhivă sentimentală momentul când a urcat pe scenă, alături de vechii săi prieteni Nicolae Covaci şi Florian Pittiş (plus Cristi Gram), şi a cântat împreună cu ei „În umbra marelui URSS“… În 2010 ne-am revăzut în fieful ei, la Hannover; rockeriţa din alt ev rămăsese la fel de dezinvoltă, sinceră şi zglobie după 33 de ani trăiţi în Germania, aşadar mai mulţi decât copilăria, adolescenţa şi tinereţea petrecute pe Dâmboviţa. Atunci am și filmat-o cântând piesa „Dorința / Opatina”, împreună cu partenerul ei Osssy Pfeiffer (îl regăsiți pe mai multe postări youtube cu IGNORE THE SIGN!)

„De la 13 ani, eu am avut o idee fixă – chitară şi trupă! Cu BEATLES și STONES la început, apoi cu perioada progresivă, hard rock şi aşa mai departe. Nu ne-a fost uşor, deşi am primit ajutor de la ai noştri – de exemplu de la Aurel Gherghel. Însă la început, publicul se uita ciudat la o trupă de fete… rock! Ne venise ideea să ne coasem jos, adică să ne operăm, să fim cât mai apropiate de băieţii care cântau. Eram ţăcănite rău – umblam desculţe, eram hippie, Lidia îşi legase în păr panglicuţe tricolore – aşa ne-au dat afară din TVR, iar pe Petre Magdin l-au oprit de la emisiuni.“

Cele patru fete întru rock au fost Anca Vijan Graterol, Lidia Creangă la tobe, Ortansa Păun la saxofon & flaut şi basista Emilia Cristoiu (decedată în 2009). Au avut o perioadă de un an cu solista Păuniţa Ionescu şi o alta cu basista Vivi Iancu (de la VENUS, cealaltă trupă de fete celebră în anii 70); prin formație au mai trecut solista Eugenia Feldeș, basista Carmen Cula… Filmarea din arhiva TVR (1973) este aceeași cu singura editare oficială CATENA, apărută pe culegerea Electrecord „Formații de muzică Pop“ (2) în 1976. Dar altfel, fetele au cântat în sute de concerte, de la cluburi underground până la Sala Polivalentă.

Totul până în 1977, când lidera Anca a dispărut în Germania, chemându-le și pe fete, prin căsătorii de conveniență. N-a fost să fie o CATENA cu vechile colege, dar o trupă mixtă cu acest nume nu s-a lăsat până nu a făcut. Apoi ROSY VISTA, trupă 100% feminină… Cel mai important lucru pentru Anca s-a consumat atunci când a preluat studioul „Frida Park“, unde am filmat-o și noi, în 2010. A cântat cu mai multe trupe, și mai multe i-au trecut pragul pentru înregistrări.

Un alt moment deosebit: revederea cu Păunița Ionescu, imediat după Revoluție, atunci când au pus la cale o nouă trupă feminină: cu Ortansa (reinventată la bass) și Lidia Creangă la tobe, prietena dintotdeauna. BIG MAMA & THE KIDS a început în forță, dar nu toate fetele s-au adaptat în Germania. Cert e că Păunița a inventat un cor gospel – BIG MAMA & THE GOLDEN SIX – cu care a făcut carieră serioasă. Lidia a ajuns până la urmă acolo unde și-a dorit toată viața, în leagănul mișcării hippy: San Francisco. De acolo, din 2006, a desantat de trei ori în București, pentru a aduce licențe ale unor musical-uri, cumpărate din banii proprii: „Jesus Christ Superstar“, „Evita“ și „Hair“ au fost jucate cu studenți de la UNATC, dar nu numai.

Anca (însoțită de Ortansa) a cântat o singură dată în România, la festivalul „Rock 91“, în concertul reîntoarcerii prietenilor de la PHOENIX! Încă două concerte aniversare pentru Nicolae Covaci („Legendarii“ la Berăria H în 2015, respectiv la „Phoenix 55 / Nicu Covaci 70“ la Arenele Romane, în 2017) au avut-o printre special guests, pe scenă! În Germania a făcut muzică din toate pozițiile – înregistrări, concerte, piese originale, covers, școală de rock… (Are și câteva vorbe de duh despre Dan Andrei Aldea și SFINX în cartea recent apărută, îi mulțumesc și pe această cale, a reacționat printre primii!) Nu mai enumăr formațiile în care a cântat ani de zile, doar precizez actualitatea: IGNORE THE SIGN (cu Osssy Pfeiffer la voce) și ROSY VISTA (trupa de fete refăcută).

Pe CD-ul din 2014 cu muzica emigranților, care a însoțit prima carte a diasporei muzicale, la loc de cinste se află și o piesă de-a Ancăi – „Mama“ – o alegere grea, pentru că am avut la dispoziție atâtea alte înregistrări foarte bune, rodate în concertele din Germania („Tomorrow“,„Desert Color“,„In memoriam / dedicated to Anca Bratu“ – aceasta în limba română). Pe de altă parte, într-un update al portretului Ancăi, am inserat un video cu trupa ei și a lui Osssy, dintr-un concert înregistrat impecabil, video și audio, la celebrul club Capitol din Hanovra, în decembrie 2012. E vorba de fapt despre un DVD / bluray – „Osssy Serum live“, vedeți pe youtube măcar „Out of control“, favorita mea și în varianta de studio!

În ultimii ani am primit și discuri de la Anca. Cu trupa IGNORE THE SIGN a lansat pe la începutul lui 2018 un CD superb – „A cross to line“. În 8 mai 2020, au postat pe youtube piesa „Content Generator“, pe care o recomad insistent! Ultimul CD din ce știu eu, semnat ROSY VISTA, din 2019, e cu poveste: „Unbelievable“ conține înregistrări recente, dar cu multe recuperări – cu piese din perioada EP-ului din 1985, „You better believe it“, care trebuia să conțină de fapt mai multe melodii. Plus „Opatina“,„Born to be wild“… De curând, au un nou video, din carantină – balada acustică „Uuuu, it’s always love“ – dacă nu mă înșel, editat chiar de Anca (clar e stilul ei)… Ambele CD-uri au gravată prestigioasa etichetă SPV / Steamhammer!

Am zis „Hopatina“? La sugestia Ancăi, singura piesă CATENA oficială a fost schițată pentru Rockul Carantinei de producătorul nostru Iulian Vrabete, pornind de la structura înregistrării ROSY VISTA. Cu o singură diferență: în loc de cele două strofe care se reiau pe înregistrarea Electrecord, am propus să mai refacem câteva din textul inițial… Pentru că Anca mi-a trimis un scan după agenda ei, din momentul compunerii piesei (ca și în cazul lui Liviu Tudan, carnetul respectiv este propus să intre în patrimoniul Muzeului Rock organizat de Postmodernism Museum).

Propunerea CATENA a venit de la Gabi „Pipai“ Andrieș, cel care a și strâns lineup-ul, cât se poate de inspirat: solista Olivia Păun și basista Alexandra Pop (ani de zile cântând în Olanda și Spania, cu OLLY DE QUARTZ), mai nou reunite în țară ca trupa all-girls OLLY OF QUEENS! (By the way, știați că majoritatea trupelor all-girl din rockul românesc au avut câte un Păun sau o Păuniță… Ionescu? VENUS pe Nicoleta Păun, CATENA pe Ortansa Păun, SECRET pe Mirela Păun, OLLY pe Olivia Păun!) Revin la Rockul Carantinei cu încă trei doamne… profesoare: la tobe – Nina Neagu (instructor la Rock School, bateristă în mai multe trupe, reinventată de ani de zile ca solistă și compozitoare), la chitară – Cristina Puia (ex SECRET, owner la Madville, Scuola di Musica – Roma), iar la chitară și voce – Anca Vijan Graterol (ex CATENA, owner la Frida Park Studio, instructor în mai multe ambianțe din Hannover)!

„Dacă preferi să fii un nor din nori / ridică-ți pleoapele spre zări. / Vor picura din tine stropi de jar, / vântul te va purta hoinar. // Dacă preferi să nu rămâi stingher, / unește-ți mâna ta de-a mea. / Cealaltă mână s-o lipești de cer / și lanț de foc se va forma!“ Compusă în joacă, pentru un program de pe litoral, unde Catenele evoluau pe afiş cu o trupă de balet, piesa s-a impus aşa cum nu s-a aşteptat nimeni. Anca nu era foarte mândră de aceasta la început, dar așa a fost să fie… Cu ROSY VISTA este heavy metal, glam, name it, dar cu vocea Oliviei este actualizată cu tușe etno… punk (așa îmi sună mie, bine de tot:). Cum spuneam mai sus, piesa este înregistrată în premieră de Rockul Carantinei cu câteva strofe care nu au fost cântate de 47 de ani, deși eu cred că nu au fost cântate niciodată, pentru că iată ce ne-a scris Anca: „Aveam mult mai multe versuri, dar cred că atunci când ne-au propus să intrăm în studio (la Electrecord, cu Petre Magdin) învățaserăm numai două strofe:)… Am găsit ciorna textului original din 197? Mamă, țăcănită mai eram… Exemplu: și prin halva, urme de cai:)… Oare ce droguri luasem?! Hai că ți-o trimit… pentru Muzeul Rock!“