Dan Aldea / chitara Dan Aldea / sintetizator Bibi Ionescu & Sfinx live Bibi Ionescu grupaj Sfinx Sfinx live
Text de Doru Ionescu
Un interviu pe care Corneliu „Bibi” Ionescu l-a acordat atunci când ne-am întâlnit cu Marius Chivu, care în primăvara anului 2014 a coordonat (împreună cu Paul Breazu), în „Dilema veche”, dosarul „Muzica electronică în comunism”. Basistul grupului Sfinx a coordonat în anii ’70 – ’80 o adevărată industrie, comercializând numeroase sisteme de amplificare a sunetului, manufacturate după toate standardele. La tema noastră, iată câteva extrase din amintirile basistului constructor de instrumente muzicale electronice (care vor fi completate de unul dintre tehnicii grupului, Sandu Grosu):
„…Toți ceilalți făcuseră Conservatorul, dar eu eram de formație inginer. Știam foarte bine trigonometrie și fizică, căci am făcut vreo zece ani de facultate… Prima dată Sfinx a cântat cu acest oscilator la Casa Studenţilor, în ’73. Cum să vă spun!? Era un rahat, dar oamenii vedeau şi auzeau aşa ceva pentru prima dată. Când am apărut cu el pe scenă – îl vopsisem în verde, că vopsea din aia aveam pe-acasă – a fost un fel de revoluţie. A contat foarte mult momentul. Când ne-am luat pe urmă un Korg, deja nu mai conta, nu mai impresionam pe nimeni… (…) Ştiu totul și despre amplificatoare, sunt împăratul lor… în locul fundurilor de plastic la tobe foloseam piele de capră, sub care ţineam becuri aprinse pentru a le păstra calde, să nu se dezacordeze. (…) Cum construiam o chitară? Mai întâi mergeam la un lutier cu un grif şi cu restul, apoi aplicam dozele, făcute tot de mine din magneţii extraşi din tuburile cinescop ale televizorului – ieşeau nişte doze ca de Stratocaster. Ca să aflu cum se face, mergeam la Biblioteca Naţională, la secţia de Periodice, ceream «Revue du Son» şi aşa, pas cu pas, m-am lămurit cum se construiesc toate. (…) Era foarte problematic atunci să ai instrumente. Eu i-am construit lui Dan Aldea prima chitară, la care am folosit o doză adusă din RDG. Dan era genial prin felul în care ştia cum să se folosească de toate imperfecţiunilor sculelor…“
Credite foto identificate: Mișu Cernea, Sfinx, Electrecord