Erotism și sexualitate în „Epoca de Aur”
Erotism and sexuality in the ”Golden Age” – Ceaușescu’s dictatorship, 1965-1989
Authors: Cosmin Nasui, Cristian Vasile, Călin Hentea
Format: 165×235 mm
Paper: Offset 250gr/mp and offset 90g/mp
Ilustrations: 120 color and 50 black and white
240 pages
PostModernism Museum Publishing House, 2018
ISBN 978-606-93751-9-8
Comandă aici: www.emag.ro
Cuprins
Cosmin Nasui
Introducere
Argumente cercetare
O cronologie a sexualității în „Epoca de Aur” și a efectelor ei post 1989
I. Contextul social
1.1. Publicațiile şi rolul lor
1.2. Familia în „Epoca de Aur”
„Platonia” sexuală
Miss România
Sex-appeal comunist
Cuplul comunist
1.3. Prostituția și miliția de moravuri
1.4. Avortul și generația decrețeilor
Jubilieu decrețeilor
1.4. Metode de contracepție
II. Reprezentarea artistică a erotismului și sexualității în „Epoca de Aur”
2.1. Eternul antic, romantic, igienic și pudic
Interviu Wanda Mihuleac
2.2. „Șopârle” & dublu limbaj
2.3. Dragoste în și de fabrică
2.4. Sportul în favoarea abstinenței
2.5. Castrarea, pedeapsa, cenzura
2.6. Dragoste maternă
2.7. Erotism sindical estival
2.8. „Revoluția sexuală” întârziată post 1989
Interviu Dan Silviu Boerescu – Playboy
Interviu Dinu Adam – Plai cu Boi
2.9. Dragoste homosexuală – căutarea unor studii de caz
2.10. „Arta de sertar” – obscenitate și pornografie
2.11. Dragoste Patriotică – „Bărbatul Neamului” și „Femeia-Mamă”
2.12. Zvonistică și legende urbane sexuale
Considerații
Cosmin Nasui: Private life as a state matter: Erotism in Communist Era
Cristian Vasile
Câteva consideraţii despre viaţă privată şi erotism în contextul comunist românesc (cu o atenţie specială asupra unor artişti)
După 1948, o nouă morală
Tema nudităţii
Turiştii străini şi spectacolele de strip-tease
Comuniştii şi viaţa sexuală a românilor: cărţile de îndrumare
Memorialistica: Raluca Sterian
Pictoriţa Margareta Sterian şi pledoaria pentru o altă morală
Călin Hentea: Ipocrită pudibonderie şi sexualitate lăturalnică în filmul românesc din „Epoca de Aur”
III. Ilustrații „Erotism și sexualitate în «Epoca de Aur»”
RO
(for English please scroll down)
Volumul face referire la mai multe tipologii de erotism și viață privată din România. În epoca Ceaușescu au existat schimbări majore în România: modelul familiei monogame, copii nedoriți din orfelinate, combaterea prostituției, explozia chiuretajelor, repunerea în discuție a drepturilor femeii și a egalității sociale, explozia demografică a generației „decrețeilor”.
Astfel, termenii de erotism și sexualitate rămân în continuare conectați cu componente dificile a vieții private și sociale.
Cartea abordează îndrăzneț un segment important, și rămas sensibil, din istoria românească recentă, perioada comunistă din timpul lui Nicolae Ceaușescu, lansând o cercetare curatorială ce urmărește practici sociale și manifestări de viață culturală, cu accent pe mediul urban, la nivel național.
EN
The present project, researching the themes of erotism and sexuality represented in visual culture during the communist period of ”Golden Age” marked by the politics of Nicolae Ceaușescu, explores the rich visual dialogue between multiple aspects like: power, pro-natalist policy, family, taboos, permissiveness, censorship, illegalities, intimate pleasures and liberties. The research is following the dynamics of the artistic context related to the social phenomena and public policies as demographic policy of pro-birth and fertility.
In Ceaușescu`s time there were radical changes in the country concerning monogamous family model, unwanted children in orphanages, repelling prostitution, abortion cases rising, questioning women’s rights and social equity, demographic boom of “Decreței” generation (children born under the famous ”abortion decree”).
Thus, the terms of eroticism and sexuality connect difficult components of private and social life.
Some of the artists nominated in the project are: Marcel Chirnoagă, Sabin Bălașa, Aurel Bulacu, Gheorghe Boțan, Florin Mitroi, Marcel Olinescu, Ion Panaitescu, Nae Săftoiu, Henry Mavrodin, Mihai Rusu, Vladimir Șetran, Dan Erceanu, Vasile Socoliuc, Tiberiu Nicorescu, Ion Grigorescu, and others.
From the analysis of the visual representations, several filtres were identified: conjugal love, maternal love, LGBT love, patriotic love. Furthermore, as a general observation, a phenomenon of asexualisation and exagerate pudibonderie, of moral censorship regarding the working class’ without-pleasure reproduction was developed in those times.
The visual culture of the Golden Age must be examined in direct connection with the restrictive legislative context and with the social phenomena, ideologically and propagandistically generated by the Romanian Communist Party.