Răspândirea ideilor și ideologiilor prin vehiculele caricaturilor și ilustrațiilor umoristice și satirice a avut un mare potențial de a influența opinia publică, prin accesibilitate imaginii și adresabilitate mult mai largă, decât cea rezumată la publicul artei, ori la publicul interesat de informația cotidiană. Arsenalul ideologic, camuflat în cazul de față prin umor și satiră, a creat elemente iconografice care s-au constituit prin simplificare și deformare în stereotipuri și clișee culturale (antibolșevice, antisemite, antimasonice), ce puteau astfel fi publicate, unele trecând limitele cenzurii și eventual ulterior neamendate sau chiar scuzate în fața justiției. 

Surse primare utilizate: arhive de ziare, reviste, reviste și almanahe: „Axa”, „Sfarmă Piatră”, „Buna Vestire”, „Porunca Vremii”, „Cuvântul”, „Cuvântul Nou”, „Cuvântul Mareșalului”, „Cuvântul Studențesc”, „Muncitorul Legionar”, „Transnistria”, „Frăția de Cruce”, „România Eroică”, „Glasul Strămoșesc”, „Biruitorii”, „Ecoul Crimeii”, „Glasul Nistrului”, „Chemarea Vremii”, „Garda”, „Iconar”, „România Creștină”, dar și reviste de front din timpul celui de-al Doilea Război Mondial precum „Soldatul”, „Victoria”.

Editura PostModernism Museum, 2022

192 de pagini

ISBN: 978-606-94719-7-5


Cuprins:

Adrian Cioflâncă, Războiul grafic. Confruntarea imaginilor cu atrocități în timpul celui de-al Doilea Război Mondial

Diana Mărgărit, Despre revoluție. Narațiuni vizuale și semnificații ideologice în România interbelică

Cosmin Nasui, Cine râde până la urmă? Artiști în publicațiile de extremă dreaptă

Dodo Niță, „Cruciada contra bolșevismului” reflectată în banda desenată românească, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Studii de caz

Victor Sămărtinean, Reprezentarea grafică a soldatului român în publicațiile din Guvernământul Transnistriei. Studiu de caz: ziarul „Transnistria” (1941–1943)

Cristian Vasile, Caricaturile extremei drepte românești – cazul Sfarmă Piatră. Câteva considerații despre începuturile unei reviste fasciste


Editura PostModernism Museum a lansat în avanpremieră volumul „Politicile umorului de extremă dreaptă și războiul imaginilor din România” în cadrul Simpozionului de Artă și Istoria Artei, aflat la a VI-a ediție, organizat de Muzeul Municipiului București la Palatul Suțu, pe data de 18 noiembrie 2022, de la ora 14.30. 

Lansarea în mediul online are loc pe data de 23 noiembrie 2022, ora 18.00

Volumul poate fi comandat de aici.

Volumul reprezintă un proiect editorial cofinanțat AFCN, derulat în 2022.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Politicile umorului de extremă dreaptă și războiul imaginilor din România, Ed. PostModernism Museum 2022
Politicile umorului de extremă dreaptă și războiul imaginilor din România, Ed. PostModernism Museum 2022