Text de Doru Ionescu

Câteva extrase din presa vremii, păstrate de Andrei Ignat (SIDERAL MODAL QUARTET). Domnia sa a donat Muzeului Rock o plachetă din ceramică, primită la festival, pe care o puteți vedea ceva mai jos:

„România Liberă” din 26 decembrie 1969, articol de Radu Rupea intitulat „Premianţii pe strune / o floare pentru chitare” despre festivalul organizat de studenții la Arhitectură (Club A) la Casa de Cultură a Studenților București (cu gala la Sala Palatului):

„O amintire strălucitoare, cuprinzând mii de tineri aplaudându-şi colegii muzicieni. Festivalul a demonstrat, în primul rând, o multitudine de orientări estetice, care fac din acest gen muzical un adevărat continent. De la impecabila ţinută muzicală, amintind free-jazzul, a SIDERAL-ului şi a formaţiei ROŞU ŞI NEGRU, la accesibilitatea şlagărelor lansate de MONDIAL, de la preocuparea, cu orice preţ, pentru expresie a OLYMPIC-ului până la varietatea de inspiraţie a PHOENIX-ului, Festivalul a demonstrat: Studenţii, în ceasurile lor de răgaz, au izbutit să impună un stil românesc formaţiilor de chitare electrice şi el s-ar numi «seriozitate» (timp de 4 ceasuri, în Sala Palatului, cu câteva rare excepţii, trei mii de tineri au ascultat, cu gravitate, o muzică ce a depăşit de mult limitele… muzicii de dans).

Cel puţin patru din cele zece formaţii ale festivalului, ROŞU ŞI NEGRU, OLYMPIC ’64, SIDERAL MODAL QUARTET şi PHOENIX, formaţii deţinătoare ale celor patru distincţii acordate de juriu, au prezentat un repertoriu apt a ţine afişul oricărei săli de spectacol şi al unui public oricât de pretenţios. Recunoscându-i fiecăreia dintre formaţii independenţa originală, am să remarc totuşi faptul că, în ansamblu, efortul comun evident a fost acela de creare a unui gen românesc, a unui stil recognoscibil, atât prin scriitura muzicală, pornind evident de la folclor, cât şi prin instrumentele muzicale folosite, legate strâns de melosul românesc. Se naşte în felul acesta, indiferent dacă e uşoară sau nu, termenul e uzat şi nesigur, o muzică cu adevărat virtuoasă şi cu adevărat românească, o muzică reprezentativă şi care va suna distinct în concertul internaţional. Aşa încât scriind acum câteva nume proprii cu majuscule: DORIN LIVIU ZAHARIA, DIMITRIE INGLESSIS, DAN DIMITRIU, LIVIU TUDAN, NANSI BRANDES, MUGUR WINKLER, SORIN TUDORAN, NICOLAE COVACI şi FLORIN BORDEIANU, nu fac decât să premerg o consacrare realizată în parte, în parte depinzând de viitor. Şi bine ar fi, formidabil de bine ar fi dacă acest viitor care depinde în mare măsură de câteva instituţii cu nume concrete cum ar fi OSTA, ELECTRECORD, RADIOTELEVIZIUNEA, UNIUNEA COMPOZITORILOR ar deveni un viitor activ şi util de pe-acum, un viitor practic în ceea ce priveşte destinul unei generaţii studenţeşti vădind virtuţi muzicale de absolută excepţie. Mai bine acum decât niciodată.”

Festivalul şi-a avut eroii săi: strălucitorii instrumentişti Mugur Winkler şi atât de maturul baterist de… 15 ani, Ovidiu Lipan, Dimitrie Inglessis (OLYMPIC) şi Liviu Tudan – compozitori oarecum cunoscuţi, organistul de mare subtilitate muzicală Andrei Ignat, formaţia CHROMATIC GRUP care a dat o probă de înaltă colegialitate, punându-şi instrumentele la dispoziţie şi altor formaţii. Am simţit bătând un vânt de entuziasm şi generozitate pe care – mărturisim – nu-l vom putea uita. Numai un an pentru că, sperăm, peste un an să ne reîntâlnim. Nu numai 10 formaţii câte am ascultat acum…

Palmaresul festivalului studenţesc de muzică uşoară: Trofeul «Club A» (marele premiu): ROŞU ŞI NEGRU (Iaşi); premiul pentru stil românesc şi concepţie de spectacol: OLYMPIC ’64; premiul pentru virtuozitate instrumentală: SIDERAL MODAL QUARTET; premiul pentru originalitate: PHOENIX; premiul pentru melodii de popularitate: MONDIAL; premiul celui mai bun chitarist solist: Mugur Winkler; premiul celui mai bun chitarist basist: Dan Dimitriu; premiul celui mai bun organist: Nansi Brandes; premiul celui mai bun baterist: Ovidiu Lipan; premiul pentru concepţie muzicală: Liviu Tudan; menţiune specială pentru colegialitate: CHROMATIC GRUP. Au mai participat: ORION şi ROMANTICII (Bucureşti), CASCADA şi CLASIC 20 (Timişoara). În această săptămână veţi putea urmări selecţiuni din Festival.”

Claviaturistul Andrei Ignat (SIDERAL MODAL QUARTET) a donat Muzeului Rock placheta din ceramică, primită la festival, pe care o puteți vedea mai sus.

Sânziana Pop în „România Liberă” cu articolul „La o închidere de festival”: Formaţiile existau, unele cunoscute deja – SIDERAL, OLYMPIC ’64 şi PHOENIX – altele necunoscute, numai iniţiativa de a le grupa la un loc, în cadrul unei serbări, a lipsit. Cutez chiar să afirm că virtuozitatea instrumentală şi cunoştinţele de muzică modernă ale câtorva din formaţiile pe care le-am aplaudat în cadrul festivalului împing valoarea artei lor interpretative în zona unor competiţii internaţionale. Fiindcă muzica pop, ca şi jazzul, vădind un coeficient de accesibilitate mai scăzut decât ceea ce numim şlagăr îndeobşte, dar situându-se mult mai sus din punct de vedere al dificultăţilor de interpretare, nu aproape ci chiar lângă muzica simfonică, este o muzică care reclamă cred neapărat profesionalizarea.

Fragmente din înregistrări live de la festival au apărut în emisiunile „Remix” dedicate grupurilor ROȘU ȘI NEGRU, PHOENIX, MONDIAL, SIDERAL MODAL QUARTET

PHOENIX – „Omul 36/80” (fragm)

Înregistrare radio din festival: SIDERAL MODAL QUARTET – „Vei pleca din norul meu”

CHROMATIC GRUP – „Racul, broasca și o știucă” (piesă prezentată la festival, înregistrare 1968 la Radio Cluj)