Volumul „Artiste uitate din România: cercetări și studii despre contribuția femeilor la istoria artei românești” este alcătuit din studiile autorilor Luiza Barcan, Delia Bran, Vladimir Bulat, Alin Ciupală, Angelica Iacob, Ana-Maria Măciucă, Mădălina Mirea, Aurelia Mocanu, Cosmin Nasui, Dodo Niţă, Elena Olariu, Felicia Raetzky, Mihaela Varga, Cristian Vasile, Mariana Vida, Ioana Vlasiu acompaniate de imagini de epocă din arhive personale ale artistelor sau familiilor acestora și reproduceri ale lucrărilor de artă realizate de artiste.
Lansare online
272 de pagini
ISBN 978-606-94719-6-8, editura PostModernism Museum
Comandă aici
Cuprins
Introducere
Index de 2.400 de artiste femei în România
Luiza Barcan, Yvonne Hasan, strălucită continuatoare a avangardei interbelice în contemporaneitate
Luiza Barcan, Suprarealismul la feminin – Clarette Wachtel
Luiza Barcan, „Acest «este» include o nunață prețios deosebită față de «seamănă»” – portretul unei portretiste – Rodica Ciocârdel Teodorescu
Luiza Barcan, „Modernismul era, se știe, de stânga” – Interviu inedit cu Medi Wechsler Dinu
Delia Bran, Prezențe feminine în colecțiile muzeale bucureștene
Vladimir Bulat, Madelaine Braun: prin roua discreției
Alin Ciupală, Nadia Bulighin Grossman (1891-1930) – o artistă din România interbelică, pe urmele cubiste ale geometrizării formelor
Angelica Iacob, Opere semnate de femei artiste în patrimoniul Pinacotecii București
Ana-Maria Măciucă, Rodica Maniu, o pictoriță a cuvântului “dor”
Mădălina Mirea, Elena Lot Vlad – Scene din viața unei femei
Aurelia Mocanu, Drumul Anei – De la Greul Pământului la Îngerul cu elice
Aurelia Mocanu, Pictorița Pia Massaci. Pudră, voaletă şi flori
Cosmin Nasui, Bagajele Heddei Sterne, ruta București – New York, 1941
Dodo Niţă, Mic dicționar al autoarelor de benzi desenate din România
Elena Olariu, O carieră memorabilă în istoria artei românești Cecilia Cuţescu Storck (1879-1969)
Felicia Raetzky, Ada Geo Medrea. Feminitatea văzută prin dalta unei sculptorițe
Mihaela Varga, Michaela Nica Crăciun: „Drumul meu spre artă”
Cristian Vasile, Câteva consideraţii despre lumea feminină a istoriografiei de artă. Cu o atenţie specială asupra cazului Teodora Voinescu
Mariana Vida, O elevă a lui Bourdelle la Paris: Margareta Cosăceanu-Lavrillier
Ioana Vlasiu, Elena Popea: construirea carierei artistice
Valoarea adăugată a acestui volum, al treilea din seria „Centenarul femeilor din arta românească”, constă în generarea de conținut original și resurse de studii inedite de la mai mulți specialiști și în indexarea a peste 2.400 de nume de artiste din România, active în secolele XX și XXI. De asemenea, volumul aduce o reparație de tip recuperare istorică a unui fenomen artistic de gen neglijat.
Referitor la titlul acestui volum, specificăm că am utilizat în sens metaforic termenul de uitate pentru a accentua neglijarea multora dintre operele artistelor, dar și a fenomenelor artistice de gen feminin, în raport cu prezentările, studiile și cercetările dedicate operelor artiștilor bărbați. Firește, nu înțelegem această raportare ca una de poziționare militantă, sexistă, în segregări artificiale din punct de vedere al creației și istoriei artelor.
Volumul poate fi comandat de aici.
///
Volumul „Artiste uitate din România: cercetări și studii despre contribuția femeilor la istoria artei românești” continuă, completează și aprofundează cercetările anterioare derulate de PostModernism Museum, care s-au declinat prin: activități de cercetare istorică, sociologică, antropologică, artistică; expoziții itinerante; dezbateri; mese rotunde; publicații. Acțiunile au implicat experți și parteneri atrași de PostModernism Museum precum Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Municipiului București, Muzeul de Artă Brașov, Castelul Cantacuzino Bușteni.
Volumul reprezintă proiectul editorial cu același nume, cofinanțat AFCN, derulat în 2021.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.