POSTMODERNISM MUSEUM PROGRAMME
Suprarealism 100
o călătorie prin Avangarda din România
Conceptul curatorial
O inițiativă culturală ambițioasă care celebreză centenarul mișcării suprarealiste în România, la 100 de ani de la publicarea primului Manifest Suprarealist de către André Breton în 1924
Interviuri cu experți
Discuții cu istorici despre impactul Suprarealismului
Conexiuni globale: Explorarea legăturilor între Suprarealismul românesc și cel internațional
Context documentar
Cercetarea reconstituie contextul istoric prin documente de arhivă, corespondență și memorabilia ilustrând atât legăturile grupului cu mișcarea suprarealistă internațională, cât și provocările cu care s-au confruntat artiștii în contextul ascensiunii extremei drepte și a antisemitismului.
despre proiect
Suprealismul din București: anii uitați 1933-1941
Proiectul prezintă pentru prima dată publicului un episod inedit din istoria avangardei românești: activitatea unui grup de artiști suprarealiști care au format un „laborator de investigație” în București între anii 1933-1941. Centrat în jurul atelierului Heddei Sterne din strada Teodor Ștefănescu, acest cerc creativ i-a reunit pe Victor Brauner, Théodore (Teddy) Brauner, Medi Wechsler Dinu și Jules Perahim.
Nucleul cercetării îl constituie seria spectaculoasă de experimente artistice colective “Cadavre(s) Délicieux” – lucrări realizate prin metoda suprarealistă, multe dintre ele expuse pentru prima dată. Acestea sunt completate de experimente literare și piese de teatru create în același spirit colaborativ, precum și de fotografii realizate de Teddy Brauner care documentează atmosfera efervescentă a grupului.
Proiectul reconstituie contextul istoric prin documente de arhivă, corespondență și memorabilia, ilustrând atât legăturile grupului cu mișcarea suprarealistă internațională, cât și provocările cu care s-au confruntat artiștii în contextul ascensiunii extremei drepte și al antisemitismului.
Un accent special este pus pe dimensiunea experimentală și colectivă a creației, precum și pe rolul important al femeilor artiste în cadrul grupului. Materiale din arhive private și publice, multe dintre ele necunoscute până acum, oferă o perspectivă nouă asupra modului în care acești artiști au reinterpretat metodele suprarealiste într-un context local specific.
În an de Centenar – 100 de ani de la publicarea primului Manifest Suprarealist de către André Breton în 1924 – proiectul propune o nouă lectură a avangardei românești, demonstrând existența unei „verigi lipsă” între grupările „unu” și „Infra-noir”, și contribuie la o mai bună înțelegere a dinamicii culturale din București în anii premergători celui de-al Doilea Război Mondial.
Urmărește
Interviuri & prezentări
urmărește
Restituiri din arhive
Mai multe
Recomandări
products
Publication Store
All projects presented within PostModernism Museum are not merely objects exhibited but thoroughly documented initiatives.
RECOMMENDED
Other from Research-archive programme
Patrimoniul grafic românesc, de la arhive la platforme digitale interactive
Trei artiști grafici români, activi în secolul XX - Eugen Taru, Marcel Olinescu și Romeo Voinescu - sunt readuși în atenția publicului printr-un amplu proiect de digitalizare și documentare. După luni de cercetare în arhive private și publice, trei arhive extensive...
Volumul I „Artiști și istorici de artă în detenția politică a regimurilor totalitare” primește premiul „Cicerone Ionițoiu” al Fundației Culturale Memoria
Primul volum din seria „Artiști și istorici de artă în detenția politică a regimurilor totalitare”, publicat la editura PostModernism Museum în 2023, a primit premiul „Cicerone Ionițoiu” pentru cel mai bun volum de studii în cadrul Concursului de publicații privind...
Patrimoniu artistic feminin: restituiri din arhivele Hedda Sterne, Puia Hortensia Masichievici Mișu, Geta Caragiu
Proiectul „Patrimoniu artistic feminin: restituiri din arhivele Hedda Sterne, Puia Hortensia Masichievici Mișu, Geta Caragiu” produs de PostModernism Museum, propune cercetarea, documentarea, arhivarea, producerea de conținut original și prezentarea sub forma unor...
Proiect de cercetare și prezentare a proiectelor de factură arhitecturală și artistică monumentală din România
Proiectul „Magistralele socialismului” & „Şantierele artei” - azi, implementat de Asociația Maia, propune cercetarea, documentarea, arhivarea și prezentarea sub forma unei platforme online a proiectelor de factură arhitecturală și artistică monumentală realizate...
Colecții private de artă românească – un proiect de cercetare și educație
Proiectul „15 colecții private de artă românească”, produs de PostModernism Museum în anul 2022 propune o cercetare integrată: o documentare asupra colecționismului de artî autohton, o colecție de profiluri de colecționari de artă românească și o selecție de materiale...
Cărți despre colecții de artă românească
Lansare în mediul online: autorii despre volumul „Artiste uitate din România: cercetări și studii despre contribuția femeilor la istoria artei românești”
Volumul „Artiste uitate din România: cercetări și studii despre contribuția femeilor la istoria artei românești” este alcătuit din studiile autorilor Luiza Barcan, Delia Bran, Vladimir Bulat, Alin Ciupală, Angelica Iacob, Ana-Maria Măciucă, Mădălina Mirea,...
Despre „Magistralele socialismului” & „Şantierele artei” – azi
Proiectul „Magistralele socialismului” & „Şantierele artei” - azi, derulat de Asociația Maia în parteneriat cu PostModernism Museum, propune cercetarea, documentarea, arhivarea și prezentarea expozițională sub forma unei platforme online a proiectelor de factură...
Artiști în temnițele comuniste: peste 150 profile, o cercetare extensivă, platformă multimedia și expoziție online, campanie de informare și conștientizare
Proiectul „Artiști în temnițele comuniste”, produs de PostModernism Museum în 2021, aduce în atenție, sub forma unei platforme online multimedia dedicate, peste 150 de profile de artiști și artiste care au suferit în temnițele comuniste, acompaniate de video...