POSTMODERNISM MUSEUM PROGRAMME

Suprarealism 100
o călătorie prin Avangarda din România

Conceptul curatorial 

O inițiativă culturală ambițioasă care celebreză centenarul mișcării suprarealiste în România, la 100 de ani de la publicarea primului Manifest Suprarealist de către André Breton în 1924

Interviuri cu experți

Discuții cu istorici despre impactul Suprarealismului 

Conexiuni globale: Explorarea legăturilor între Suprarealismul românesc și cel internațional 

 

Context documentar

Cercetarea reconstituie contextul istoric prin documente de arhivă, corespondență și memorabilia ilustrând atât legăturile grupului cu mișcarea suprarealistă internațională, cât și provocările cu care s-au confruntat artiștii în contextul ascensiunii extremei drepte și a antisemitismului.

despre proiect

Suprealismul din București: anii uitați 1933-1941

Proiectul prezintă pentru prima dată publicului un episod inedit din istoria avangardei românești: activitatea unui grup de artiști suprarealiști care au format un „laborator de investigație” în București între anii 1933-1941. Centrat în jurul atelierului Heddei Sterne din strada Teodor Ștefănescu, acest cerc creativ i-a reunit pe Victor Brauner, Théodore (Teddy) Brauner, Medi Wechsler Dinu și Jules Perahim.

Nucleul cercetării îl constituie seria spectaculoasă de experimente artistice colective “Cadavre(s) Délicieux” – lucrări realizate prin metoda suprarealistă, multe dintre ele expuse pentru prima dată. Acestea sunt completate de experimente literare și piese de teatru create în același spirit colaborativ, precum și de fotografii realizate de Teddy Brauner care documentează atmosfera efervescentă a grupului.

Proiectul reconstituie contextul istoric prin documente de arhivă, corespondență și memorabilia, ilustrând atât legăturile grupului cu mișcarea suprarealistă internațională, cât și provocările cu care s-au confruntat artiștii în contextul ascensiunii extremei drepte și al antisemitismului.

Un accent special este pus pe dimensiunea experimentală și colectivă a creației, precum și pe rolul important al femeilor artiste în cadrul grupului. Materiale din arhive private și publice, multe dintre ele necunoscute până acum, oferă o perspectivă nouă asupra modului în care acești artiști au reinterpretat metodele suprarealiste într-un context local specific.

În an de Centenar – 100 de ani de la publicarea primului Manifest Suprarealist de către André Breton în 1924 – proiectul propune o nouă lectură a avangardei românești, demonstrând existența unei „verigi lipsă” între grupările „unu” și „Infra-noir”, și contribuie la o mai bună înțelegere a dinamicii culturale din București în anii premergători celui de-al Doilea Război Mondial.

 

 

Urmărește

Interviuri & prezentări

urmărește

Restituiri din arhive

Lucrări de artă colective „Cadavre(s) Délicieux”

arhiva

Picto-scrisori

arhiva

Fotografii inedite

arhiva

Mai multe

Recomandări

Alte arhive de artiști

Resurse memorialistice disponibile în arhive suplimentare

products

Publication Store

All projects presented within PostModernism Museum are not merely objects exhibited but thoroughly documented initiatives.

RECOMMENDED

Other from Research-archive programme